تاریخ: ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶
کدخبر: 8634

احداث ۶۴۶ کیلومتر راه‌آهن حومه‌‌/‌ اتصال قطار حومه گرمسار به مترو تهران/ تأمین مالی از محل بند قاف بودجه‌

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راه‌آهن با بیان اینکه در حال حاضر ۶۴۶ کیلومتر راه‌آهن حومه‌ای در حال احداث است، گفت: تأمین بخشی از هزینه‌ مالی قطار حومه‌ای از محل بند «ق» بودجه‌ انجام می‌شود.

‌وحید علی قارداشی‌‌ در خصوص ‌توسعه قطارهای حومه‌ای اظهار داشت:‌ در حال حاضر راه‌آهن با استفاده از ظرفیت‌ کنار خط‌های موجود‌ و یا استفاده از خطوط ریلی قبلی، اقدام به توسعه قطارهای حومه‌ای در چند شهر کرده است.

وی ادامه داد: البته تعدادی قطار‌ حومه‌ای هم‌اکنون در ناوگان ریلی بین شهری کشور فعال است،اما سیاست توسعه‌ بیشتر این قطارها در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

هدفگذاری ایجاد ۳۰۰۰ کیلومتر مسیر ریلی دوخطه

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راه‌آهن اظهار داشت: هدف‌گذاری کرده‌ایم در کنار ۱۱ هزار کیلومتر خط‌آهن موجود، ۳ هزار کیلومتر مسیر ریلی دو خطه داشته باشیم و این امر موجب افزایش ۲ برابری ظرفیت خطوط ریلی می‌شود.

وی اضافه کرد: برای توسعه قطار‌های حومه‌ای و کاهش ترافیک جاده‌های منتهی به تهران، خطوط ریلی تهران ـ کرج، تهران ـ‌ قم و تهران ـ‌ گرمسار، ۴ خطه می‌شوند‌.

علی قارداشی بیان کرد:‌ در گام اول در مسیر تهران – کرج – هشتگرد توسعه قطارهای حومه‌ای در دستور کار قرار گرفت‌، از سمت کرج تا تهران روزانه ۱۱۷ هزار خودرو تردد می‌کنند که اگر سرنشینان این‌ خودرو‌ها از ‌قطار استفاده کنند به صرفه جویی سوخت، کاهش ترافیک و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی می‌انجامد که این به نفع منافع ملی و آسایش مردم است.

وی اظهار داشت‌: مسیر دیگر قطار حومه‌ای از تهران تا پرند است که با احداث قطار حومه‌ای این مسیر، پرند، اسلام‌شهر و رباط‌کریم و شهرستان بهارستان از طریق قطار حومه‌ای به تهران متصل می‌شوند. این پروژه هم اکنون پروژه در حال تکمیل است.

راه‌اندازی قطار حومه‌ای قزوین-تهران-قزوین‌

علی قارداشی با اشاره به ‌راه‌اندازی قطار حومه‌ای قزوین به تهران‌ بیان کرد: با راه‌اندازی این قطار که ساعت حرکت آن از قزوین ۰۵:۲۰ است، مردم قزوین می‌توانند به راحتی در ساعت اداری به تهران وارد شوند‌ و برگشت قطار ‌از تهران ساعت ۱۶:۲۰ ‌‌است.

وی با اشاره به اینکه‌ بدین ترتیب فاصله قزوین تا تهران کاهش یافت، اضافه کرد: ‌ظرفیت هر رام قطار ‌۳۳۶ نفر‌ و ‌نرخ بلیت قطار حومه‌ای قزوین-تهران ۳۰۰۰ تومان است.

اعزام هر ۱۵ دقیقه یک قطار حومه‌ای در مسیر تهران-ورامین-گرمسار‌

علی قارداشی بیان کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایرا‌‌ن برنامه دارد از تهران تا گرمسار مسیر ریلی چهارخطه احداث کند، در حال حاضر این مسیر دو خطه است. شهرهای قرچک، ورامین، پیشوا و گرمسار به عنوان قطار حومه‌ای در این مسیر چهار خطه قرار می‌گیرند و قطار حومه‌ای از گرمسار تا تهران خواهیم داشت.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیر بنایی راه‌آهن بیان کرد: در مسیر ورامین و پیشوا فعلاً از ظرفیت دو خطه موجود برای قطارهای حومه‌ای استفاده می‌شود. با اضافه شدن خطوط ریلی ۳ و ۴ تا گرمسار این دو خط به صورت کامل در اختیار قطارهای حومه‌ای قرار می‌گیرد و این امکان فراهم می‌شود هر ۱۵ دقیقه یکبار قطار اعزام شود و این بسیار مناسب است. در دنیا نیز فاصله بین قطارهای حومه‌ای کم و حدود ۱۵ دقیقه است.

اتصال قطار حومه‌ای گرمسار و ورامین به مترو تهران ‌

وی تأکید کرد: توسعه قطار‌های حومه‌ای ‌نیازمند ارتباط همه ارگان‌های متولی است‌،به عنوان مثال لازم است شهرداری‌ها در این‌باره همکاری مطلوبی داشته باشند‌.

علی قارداشی ‌اظهار داشت: در سال جاری تلاش می‌شود قطار حومه‌ای ورامین به تهران و شهرری متصل شود‌، بدین ترتیب که از ورامین قطار حومه‌ای در کوتاه‌ترین ‌مسیر ممکن به متروی جوانمرد قصاب در تهران و مترو شهرری متصل می‌شود.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیر بنایی راه‌آهن اضافه کرد: در حال حاضر عملیات روسازی مسیر در حال انجام است و قسمت عمده‌ای از فعالیت‌های قطار حومه‌ای انجام شده و عملیات زیرسازی نیز تقریباً تکمیل شده است، فقط مقداری از ساختمان‌ها در روسازی مانده است و این اولین ارتباط راه‌آهن برون‌شهری با راه‌آهن درون‌شهری خواهد بود.

وی ادامه داد: در گام بعد ‌سپس ایستگاه راه‌آهن تهران‌ به خط یک متروی تهران متصل می‌شود و در گام سوم ایستگاه راه‌آهن تهران به خط ۳ مترو نیز متصل می‌شود تا گره‌های ترافیکی رفع شود.

اتصال نیشابور و بینالود به مشهد مقدس با قطار حومه‌ای

علی قارداشی اظهار داشت:‌ همچنین در استان خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد موضوع ایجاد قطارهای حومه‌ای در دستور کار قرار گرفت بدین ترتیب که بینالود و نیشابور از طریق قطار حومه‌ای به مشهد متصل می‌شود؛ در این مسیر قطعه‌ای از مسیر سه خطه و قطعه‌ای دیگر دو خطه‌ ‌تکمیل می‌شود.

اتصال بناب، مراغه و جلفا به تبریز با قطار حومه‌ای

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راه‌آهن بیان کرد: در شهر تبریز نیز موضوع احداث قطارهای حومه‌ای ‌‌و افزایش ظرفیت و بهره‌وری مسیر در دستور کار است. در حال انجام مطالعاتی برای اصلاح شبکه اصلی هستیم تا مسیر تبریز به جلفا و تبریز به بناب و مراغه را به مسیر قطارهای حومه‌ای تبدیل کنیم.

وی بیان کرد:‌ در شهرهای دیگر نظیر شیراز و اصفهان نیز توسعه قطارهای حومه‌ای در دستور کار است تا بتوان مسیر بهینه حومه‌ای این شهرها را از طریق مطالعات مشخص کرد و سیستم قطارهای حومه‌ای پیاده‌سازی شود.

در قطار‌های حومه‌ای موضع تصدی‌گری نداری؛ نظارت حاکمیتی است

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راه‌آهن با تأکید بر اینکه راه‌آهن هیچ برنامه‌ای برای تصدی‌گری درباره قطارهای حومه‌ای ندارد، بیان کرد: در هیچ موضعی از تصدی‌گری وارد نمی‌شویم در بحث ایجاد شرکت قطارهای حومه‌ای این هدف دنبال می‌شود که مدیریت قطارهای حومه‌ای به دقت انجام شود.

وی افزود: در مدیریت قطارهای حومه‌ای باید فاصله بین قطارها کوتاه و اطمینان حرکتی بالا وجود داشته باشد تا این برای مسافر جذاب باشد یعنی سرعت و ایمنی؛ مسافر باید مطمئن شود که اگر به عنوان مثال به قطار ساعت ۷:۳۰ صبح نرسید قطار بعدی بلافاصله در ساعت ۷:۴۵ در ایستگاه خواهد بود و می‌تواند سفر خود را با این قطار تنظیم کند.

انتخاب ریل‌باس و ترانست برای ناوگان قطار حومه‌ای

علی قارداشی با تأکید بر اینکه قطعاً وجود شرکتی برای مدیریت و برنامه‌ریزی قطارهای حومه‌ای ضروری است، درباره ناوگان قطارهای حومه‌ای بیان کرد: فعلاً دو سازمان قطار شامل قطارهای ریل‌باس و ترانست‌ها برای پروژه قطارهای حومه‌ای در نظر گرفته شده است. همچنین تولید ترانست‌ها باز در دستور کار‌ است که با همکاری بخش خصوصی تعداد ترانست‌ها افزایش یافته و در سیر قرار می‌گیرد.

تأمین بخشی از هزینه‌‌های مالی قطار حومه‌ای از محل بند «ق» تبصره بودجه‌

وی درباره اعتبارات توسعه قطار‌های حومه‌ای بیان کرد:‌ اعتبار ویژه و مجزایی برای قطارهای حومه‌ای در نظر گرفته نشده است، در قالب توسعه خطوط راه‌آهن از اعتبارات کلان توسعه خطوط ریلی با هدفگذاری قطارهای حومه‌ای تأمین مالی انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیر بنایی راه‌آهن بیان کرد: بخشی از اعتبار توسعه قطارهای حومه‌ای به پیشنهاد مدیرعامل راه‌آهن از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت تأمین می‌شود، تلاش کردیم از ظرفیت‌های قانونی برای تأمین مالی استفاده جدی کنیم که در این راستا بند «ق» تبصره بودجه هم برای توسعه قطارهای حومه‌ای در دستور کار قرار گرفت.

علی قارداشی اضافه کرد: اگر بخواهیم در کوتاه مدت به انقلابی در حوزه ساماندهی قطارهای حومه‌ای شهرهای بزرگ دست یابیم لازم است در زمان کوتاه، هزینه‌های قابل توجه داشته باشیم و این مستلزم استفاده از ظرفیت‌های قانونی نظیر بند «ق» تبصره بودجه است.

احداث ۶۴۶ کیلومتر راه‌آهن حومه‌ای در کشور

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیر بنایی راه‌آهن با بیان اینکه قطارهای حومه‌ای باید قیمت مناسب و ارزان داشته باشند و خدمات آن نظیر خدمات مترو است، اضافه کرد: در حال حاضر ۶۴۶ کیلومتر راه‌‌آهن حومه‌ای در حال احداث است.

علی قارداشی با تأکید بر اینکه توسعه قطار‌های حومه‌ای هیچ محدودیتی ندارد، بیان کرد:‌ به میزانی که تعداد مسافر بیشتری جذب قطارهای حومه‌ای شود و تقاضا افزایش یابد، می‌توان به همین میزان تعداد قطارها را افزایش داد‌.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیر بنایی راه‌آهن اظهار داشت: افزایش ایمنی سیر، سرعت جابه‌جایی، حمل و نقل ارزان، کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی و کاهش ترافیک جاده‌ها از مزایای توسعه قطار‌های حومه‌ای است.

فارس

 

  • No Related Post
کلیدواژه ها:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





*